Al Quebec hi ha dos tipus d'escoles públiques: la francesa, que és la majoritària, i l'anglesa, on a grans trets, només hi poden anar (són elegibles per anar-hi) fills de pares canadencs que hagin estat educats en anglès o fills de pares que són temporals al Quebec.
Nosaltres havíem contacctat amb la Commission Scolaire de la Région-de-Sherbrooke per anar a l'escola francesa. Aquestes escoles tenen el francès com a idioma vehicular i a primària fan una hora d'anglès setmanal com a segona llengua. En aquestes escoles, l'acollida o integració dels nens/es immigrants la fan de 2 maneres diferents:
- Acollida per immersió entrant directament en una classe regular.
- Algunes escoles tenen classe d'accueil, o sigui, una classe d'acollida on només hi ha nens/es immigrants.
La primera és una integració real i millor que la segona, almenys en el cas que el nen ja hagi estat escolaritzat amb anterioritat. La segona és un bon sistema per a nens que, a més de no parlar l'idioma, no han anat a escola o han anat a sistemes escolars molt diferents i procedeixen de països amb uns costums molt diferents i que necessiten, a més d'educació, socialització.
A cada barri hi ha vàries escoles i, com a Catalunya, segons on vius tens assignada una escola o a una altra. A nosaltres a l'escola que ens tocava (École Marie-Reine) hi havia plaça per la Mercè però no per en Tomàs, ni a maternelle que és el que li tocaria per edat segons els criteris canadencs (tenir 5 anys el 30 de setembre de l'any escolar) ni a primer. La solució que ens van trobar, per no haver-los de posar en 2 escoles diferents, és que com que en aquesta escola hi ha classes d'accueil posarien a en Tomàs en una d'aquestes classes, amb una vintena de nens entre 6 i 12 anys, amb diferent nivell d'escolarització i de diferents països del món. Val a dir que hi havia dues professores fixes més una logopeda i una 'socialitzadora' unes hores a la setmana. A nosaltres parlant amb gent que havia estat a la classe d'accueil la solució no ens satisfeia gaire, malgrat en Tomàs podia entrar a primer enlloc de maternelle.
Com que estem aquí temporals i tenim alternativa, la vam valorar i vam contactat amb l'Eastern Township School Board que és la Comissió Escolar de les escoles angleses de la zona. Ha estat una decisió difícil ja que hi havia algunes coses que ens agradaven i altres que ens desagradaven a tot arreu. Finalment, hem decidit portar-los en una escola anglesa, totalment bilingue. En Tomàs li toca anar al kindergarden (l'equivalent al maternelle francès) ja que fa els 6 anys a l'octubre i no pot fer primer. Al kindergarden fan un dia en francès i un dia en anglès, o sigui és totalment bilingüe. Veurem què parlem al cap d'un any, si tot o res! La Mercè entrarà a Grade 2 on fan 1.5 h de francès cada dia i la resta en anglès (matemàtiques, gimnàstica, arts, ètica i música, tot i que aquesta darrera algun dia la fan en francès). Per la zona hi ha dues escoles angleses, la del centre de Sherbrooke que és la que ens tocaria i a la que podrien anar amb transport escolar gratuït i la de Lennoxville (Lennoxville Elementary School), que hi passem per davant quan anem a treballar i que és la que finalment hem escollit (veure les fotografies).
Val a dir que totes les escoles tenen patis molt grans, oberts sempre (durant l'hora de pati hi ha professors que vigilen) ja que, com vam comentar a Parc Bureau quan no hi ha classes estan oberts a tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada